Právě jste zjistila, že jste těhotná? Nebo je to trošku jinak, už to víte nějakou dobu, pobíháte si po světě a teprve teď vás napadlo, že byste možná měla brát nějaké vitamíny pro těhotné? Pokud odpovídáte na druhou otázku ANO, je jasné, že jste zcela normální ženská, kterých běhá venku tisíce a NEBOJTE se, nic jste nezanedbala.

Podíváme se na ty vitamíny spolu?

Jaké vitamíny v těhotenství?

Nejprve vám osvětlým, co to vlastně vitamíny pro těhotné jsou a k čemu slouží. Vitamíny jsou běžnou součástí naší stravy, to vám říkat nemusím.

Běžné jídlo by mělo pokrývat denní dávku vitamínů a minerálů. Ale my víme, že dnešní jídlo nedokáže pokrýt některé vitamíny a už vůbec ne potřebnou dávku, kterou využijete v těhotenství.

V těhotenství budete čelit situaci, kdy si tělo bude brát mnohem více, než v sobě máte.

Proto bude třeba popřemýšlet o tom, jak doplnit některé kategorie vitamínů tak, aby dotatečně pokryly vývoj dítěte ve vašem těle i chod vašeho těla samotného.

A proto, aby miminko správně rostlo, musíte vitamíny doplnit. V praxi to znamení, buď skutečně navýšit příjem vitamínů v jídle. Víc si vybírat potraviny, nakupovat zdravá jídla, chodit na místní trhy, kde se prodává ovoce a zelenina z farem z vašeho okolí atd…

Nebo si můžete pohodlně všechny vitamíny koupit a práce se sháněním správných vitamínů pro těhotné vám ubude.

Dělení vitamínů pro těhotné

Vitamíny pro těhotné se většinou dělí na ty, které berete na počátku těhotenství a na ty, které berete na jeho konci. 

V každém trimestru je nutné doplnit jinou skupinu vitamínů. Některé vitamíny jsou komplexní a doplní všechno, co potřebujete po celou dobu těhotenství.

Jak moc důležité jsou vitamíny pro těhotné?

Vím, jaká otázka vás svrbí. Co když nic brát nebudete? Je nutné zobat těhotenské pilulky? Musíte do sebe ládovat nějaké kyseliny listové, vitaminy D, C nebo další podobné složky?

Odpovídám, že to smysl má. Ale dle mého jen tehdy, když nejste zcela v pořádku, nemáte dostatek zdravé stravy, nejíte maso nebo zeleninu, cítíte se nemocná, nemáte dost pohybové aktivity, jíte samé brambůrky, ládujete se kávou, kouříte nebo žijete jinak nezdravě.

V tu chvíly to jistě význam má. Vitamíny v různých ampulých dokáží doplnit jistou hladinu vitamínů, které potřebuje váš organismus k životu.

Jaké vitamíny najdete v jídle?

V jídle najdete většinu vitamínů, které naše tělo potřebuje. Pozor. Zde se bavíme ale o skutečném jídle. Do této kategorie spadá maso, mléko, vejce, zelenina, ovoce, ořechy.

Naopak v jídle, které je zpracováván ve fabrikách obsahuje spíše více palmového olej, cukru, náhražek, sladidel, konzervantů než vitamínů.

Vitamín D si umíme vyrábět sami. Potřebujeme k tomu jen vycházet častěji ven. K výrobě vitamínu D potřebujete strávit minimálně 10 minut denně na slunci. Nemusíte se svlékat do naha. Postačí vám jen holé nenatřené paže.

Dále potřebujete mít dostatek:

  • Vitamínu B
  • Kyselina listová
  • Vitamin C
  • Vápník
  • Železo
  • Jód
  • Hořčík
  • Zinek
  • Omega 3 mastné kyseliny

Na co potřebujeme vitamíny?

Kyselina listová – jedná se o vitamín B6, který je důležitý pro správný vývoj plodu ve vašem bříšku. Nedostatek kyseliny listové může (ale nemusí) vést k rozštěpu páteře, potratů nebo problémům s početím.

Vitamíny B (B-komplex) – vitamíny ze skupiny B jsou rozpustné ve vodě a jsou potřebné pro látkovou výměnu. Také se jim říká koenzymi. Vitamín B1 – thiamin, je důležitý pro vývoj mozku. Vitamín B2 – riboflavin, kromě jiného posiluje imunitní systém a je důležitý vývoj pokožky a očí.  Vitamín B12 (kobalamin) hraje významnou roli při tvorbě DNA a krvetvorbě.

Dále určitě najdete dohady o tom, že nedostatek některého ze skupiny vitamínů může víst k preeklampsii, potratu, předčasnému porodu. Jedná se ale o předpoklady na základě několika málo případů, kde byla zjištěna nízká hladina tohoto vitamínu, avšak nedostatek vitamínu nebyl přímo spojen s incidentem.

Vitamín D – Tento vitamín si umí tělo samo vyrábět při dostatečném vystavení UV záření. Důležitý je hlavně pro hospodaření těla s vápníkem a fosforem a v těhotenství ovlivňuje kvalitu nitroděložního prostředí.

Vitamín D je tedy nutné doplňovat sluněním se, nebo umělě, pokud na sluníčko nechodíte. Lze jej najít i v potravinách. Hlavně v mořských rybách. Důležitý bude později po porodu, kdy vám lékař předepíše automaticky vitamín D v kapičkách.

Přijmout můžete ale nemusíte. Záleží na tom, jak se tavíte k umělému doplňování vitamínů dětem.

Všechny výše uvdené vitamíny můžete doplňovat právě zdravým jídlem, na které určitě spousta z vás, čerstvě těhotných myslí. Nebo pomocí tabletek.

Například: 

Chytré miminko

Doplňek stravy s vysokým obsahem kyseliny listové. Chytré miminko je jedním z nejoblíbenějších doplňků. Ceně je přívětivá a pokrývá všechny důležité vitamíny.

Fertiprona

Doplněk stravy pro plánování těhotenství, těhotenství a kojení. Unikátní složení kombinující inositol (obsah Myo-inositolu > 97%) a komplexní multivitaminový přípravek s obsahem methylfolátu.

Femibion +

Femibion je určen těhotným ženám od 13. týdne těhotenství až do ukončení kojení.

Nejčastější dotazy

Naprosto nejčastěji se maminky ptají na následující otázky. Mrkněte na ně, možná i právě vy máte podobnou otázku.

1. „Když budu brát vitamíny, budu mít veliké miminko?“

Ne. To je mýtus. Velikost miminka dle Mudr. Jana Ševčíka, není ovlivněna vitamíny, které v těhotenství přijímáte. Naopak porodní váhu ovlivňujete stravováním a obrovskou roli v tom hraje samozřejmě genetika a zděděné predispozice.

2. “ Když nebudu brát kyselinu listovou, ublížím miminku?“

Ne, určitě miminku neublížíte. Kyselinu listovou můžete brát již před plánovaným otěhotněním. Jaký vliv má na následné otěhotnění je spíše otázkou na výzkumy. V těhotenství doporučuji jíst hlavně zdravou stravu (saláty, zeleninu, ovoce, nejezte příliš cukru). Pak budete mít dostatek kyseliny listové už ve vašem jídle a nemusíte nic doplňovat.

3. „Je možné předávkování vitamíny? Ublížím miminku?

Dle Mudr. Jana Ševčíka:“ Jednorázové „předávkování“ větším množstvím vitaminů není pro matku ani dítě nikdy nebezpečné. Jiná situace může nastat při předávkování systematickém – dlouhodobém. To může způsobit např. při podávání většího množství karotenoidů (vitamin A) změnu barvy pokožky do oranžova až do hněda. V literatuře je v těchto případech popisována i tvorba nádorů. Zdroj zde.

Doporučuji vám podívat se i na článek od Ireny Prouzové o vitamínech.