Vstáváte brzo ráno, není vám moc do zpěvu po probdělé noci, kdy vás trápily bolavé nohy a těhotenské křeče (a ty safra bolí) a říkáte si: „Mám chuť na kafe! Dala bych si jedno pořádné!“ 

A pak se zamyslíte a radši si ho neuděláte. Máte strach, abyste kávou neohrozila svoje miminko. Co by se mu mohlo díky kofeinu všechno stát??

Tak se hoďte do klidu a žádný stres. Kafe si v těhotenství normálně uvařte, protože se není čeho bát. Pokud jej nekonzumujete každý den desetkrát, můžete být naprosto v pohodě. Já sama jsem piják kávy a v těhotenství jsem kávu pila také. Nikdy se mi nic nestalo a miminko normálně prospívalo. Právě proto jsem pro vás připravila tento článek, kde se s vámi na kávu jako takovou podívám podrobněji. Protože pití kávy k životu mnohých z nás patří.  Mnohé z nás mají pití kávy jako každodenní rituál díky kterému zahájí a vítají nový den. Jiné nakopává v době, kdy už jim dochází energie a potřebují doplnit „šťávu„. A další z nás si kávu vychutnají po náročném dni, pěkně čerstvě umletou, voňavou v oblíbeném naprosto černočerném neumytelném hrnečku.

Takže se na ten kofein v těhotenství podíváme trochu pod lupou, abyste měla skutečně jistotu, že miminku nemůžete ublížit.

Výzkumy požívání kofeinu v těhotenství

New England Journal of Medicine provedl výzkum s 562 těhotnými ženami, které se nacházely v rozmezí 6. až 12. týdne těhotenství. Vědci pomocí dlouhodobého testu zjistili, že každodenní konzumace více než 5. šálků kávy zvyšuje riziko potratu.

Zajímavé že? Než začnete panikařit a sypat kafe (proboha jen to ne!) do záchodu za mohutného halekání, pojďte se podívat na celý kontext.

Tahle studie nejspíš nebrala v úvahu další faktory, které přispívají ke zvýšení rizika potratu, a proto se nezdá jako zcela průkazná. Některé maminky, které potratily v průběhu testu, později uvedly, že na potrat mohlo mít vliv jiné rizikové chování, kterému byly vystaveny nebo se sami vystavily.

Takže?

Závěr není jednoznačný. V roce 2001 další studie uvedla, že by žádná matka v prvním trimestru neměla konzumovat více jak 300 mg kofeinu denně. Což prý odpovídá asi pěti šálkům kávy.

Proč doporučují pět šálku? Ono je totiž neskutečně těžké určit, kolik kofeinu bude obsahovat právě váš šálek kávy. Může to být 20 mg, ale i 40 mg, nebo taky víc. Vše záleží na tom, jaký druh kávy pijete, jak ji připravujete, jak je umletá, jak dlouho ji louhujete.

 

 

 

 

 

 

Do roku 2008 tedy všeobecně platilo, že žena by neměla vypít větší množství kávy než 300 mg, protože to může působit nepříznivě na samotné těhotenství. Pak přišla studie, kterou vypracoval vedoucí doktor Dr. De-Kun Li.

V čem byla studie převratná?

Tak hlavně v tom, že vedoucí výzkumu zohlednil i spoustu proměnných, které v minulých průzkumech nikdo nebral v potaz. Třeba faktory, které mohou přímo ovlivnit to, zda se těhotenství zachová či ne: věk matky, kouření, konzumace alkoholu, používání horké lázně, sauny nebo třeba vystavení magnetickému poli v těhotenství.

O co ve studii šlo? Vesměs o to samé. Testovalo se ale větší množství těhotných žen, kterým byl podáván kofein po určitou dobu několikrát denně v dávce vyšší než 300 mg. A také kontrolní vzorek žen, které kávu vůbec nepily.

Studie nakonec zjistila, že riziko potratu se u „kávové“ skupiny žen zvýšilo dvakrát oproti kontrolní „nekávové“ skupině těhotných.

A tak se doporučení upravilo na maximální povolenou dávku kofeinu v těhotenství – 200 mg/den.

OMG…

Jistě si říkáte, že musíte přesně spočítat, kolik kávy denně vypijete a zjistit, jaký obsah kofeinu máte právě vy v tom jednom šálku. Podívejte se na tabulku, kterou jsem pro vás připravila.

Kolik kofeinu obsahuje vaše káva?

Zde je orientační tabulka, kolik průměrně obsahuje jeden šálek nejčastěji konzumovaných druhů kávy, které si běžně vaříme doma.

  • Filtrovaná arabica 80–130 mg
  • Filtrovaná robusta 140–200 mg
  • Filtrovaná káva bez kofeinu 2-12 mg
  • Instantní káva 27–173 mg (nejčastěji 65–90 mg)
  • Espresso ristretto 29–100 mg (nejčastěji 75 mg)
  • Espresso lungo 58–185 mg (nejčastěji 150 mg)
  • Nespresso Espresso kapsle 55–65 mg
  • Nespresso Lungo kapsle 77–89 mg

Kolik tedy té kávy můžete?

Výše zmíněné studie jsou sice hodně zajímavé a skutečně se jim povedlo ovlivnit konzumaci kofeinu u většiny těhotných žen, které se samozřejmě vylekaly, nicméně další obsáhlé studie, které následně porovnávaly data z epidemiologických výzkumů, už nic podobného neprokázaly.

Přesto by bylo dobré držet se hranice maximálně 200 mg kofeinu na den.

Proč?

Co kofein ve vašem těle dělá?

No, kofein stejně jako jiná droga, prjde skrze placentu až do oběhu dítěte. Může omezit průtok krve do placenty a také zvýšit krevní tlak a hladinu cukru v krvi. To přináší další větší zátěž na játra, která jsou již zaneprázdněna zpracováním zvýšených hormonálních požadavků spojených s těhotenstvím.

Také je známo, že nadměrné užívání kofeinu má přímou souvislost s nízkou porodní hmotností novorozence.

Pokud patříte do rizikové skupiny těhotných, které jsou náchylné k potratu, v prvním trimestru se kofeinu vyhněte. V opačném případě, nemáte-li žádné komplikace, nejste riziková skupina a kofein vám dělá dobře, není problém si jednu silnější nebo dvě slabší kávy za den uvařit. Pomůže vám to zůstat v pohodě.

Přestat pít kávu v těhotenství?

Otázka, zda byste měla přestat pít kávu během vašeho těhotenství na základě strachu z případných problémů, je zcela ve vaší kompetenci a rozhodnutí na vás. Pokud se cítíte špatně při konzumaci kávy, pociťujete tlak v uších, je vám na omdlení nebo vám vyletí tlak, nejlepší by bylo pití kávy omezit. Pokud vám je po kávě dobře, nic to s vámi nedělá a nemáte žádné negativní projevy spojené s užitím kofeinu, neomezujte se.

Přestala vám káva chutnat?

V tom případě jste jednu z tisíce žen, které se při těhotenství změnily chutě a se změnou chuti kávy zároveň zjistily, že jsou těhotné. Je to zcela normální. Můžou za to hormony, které ohlašují těhotenství v našem těle.

„Nepij tolik kávy, nebude ti spát!“

Také jste tohle už od někoho slyšela? Že se konzumace kávy spojuje s nespavými či nervózními novorozenci? Tak tomu moc nevěřte, protože spojitost mezi nervózním novorozeňátkem a lahodným černým mokem, není prokázaná. Paradoxně najdete na internetu výpovědi maminek, které tvrdí, že nejšílenější první měsíce zažily s dítětem, u něž žádnou kávu v těhotenství, ani před ním, nekonzumovaly.

A také výpovědi maminek, které vám řeknou, že pily Colu, kafe a ještě si daly sklenku vína jednou za týden a jejich dítě spí 20 hodin denně a je to největší andílek z celého sousedství.

Čaj a káva dohromady?

A co čaj? Piijete černý nebo zelený čaj?  A k tomu kávu? Víte, kolik kofeinu obsahuje třeba právě váš oblíbený Earl Grey? Zelený čaj obsahuje podle dostupných informací méně kofeinu než čaj černý. A u černého čaje hodně záleží jak na odrůdě, tak na kvalitě usušených listů, tak na délce louhování.

Jeden šálek černého čaje bude obsahovat průměrně 50 mg kofeinu.

Víte, jak snížit obsah kofeinu černém nebo zeleném čaji na minimum a přesto si stále pochutnat? Já sama tuhle fintu praktikovala také.

Snížení množství kofeinu v nálevu čaje

Jak na to? Nejvíce kofeinu se z čajového sáčku vyplaví v prvních pěti minutách. Pokud si uděláte čajový nálev z jednoho sáčku, počkáte 5 minut, obsah vylejet a stejný sáček necháte louhovat znovu, získáte tak příjemnou chuť a množství kofeinu snížíte na minimum.