Které vitamíny se vyplatí brát v těhotenství? Jaký vitamínový koktejl jsem naložila našemu miminku? A fungují babské rady? To a více jsem pro vás sepsala v dnešním tématu. Tak se hezky usaďte, sklenici vody do ruky a hezky si čtení užijte.

Bereš listovku?

Když jsem byla v šestém týdnu těhotenství, svěřila jsem tuto radostnou novinu kamarádce, která v té době měla dvouměsíčního prcka (vím, takhle brzo se to nikomu ještě říkat nemá, jenže já vykecám všechno). Ta mi hned dala pár tajných mateřských tipů, které v tu chvíli považovala za ty nejdůležitější a ujistila mě, že se na ni kdykoli můžu obrátit, když mě bude něco zajímat.

Nakonec ještě dodala “Listovku ti doporučovat nemusím, tu už určitě bereš, že?”

Panika! Listovka! Co je to listovka? Jak mám proboha vědět, co je to listovka? A proč ji ještě neberu? Ježiši, doufám, že je můj šestitýdenní zárodek v pořádku. Zahanbeně jsem musela přiznat, že nic takového neberu a spěchala jsem domů si o té slavné listovce rychle něco přečíst.

Uf, to bylo o chlup

Takže jo, listovka rovná se kyselina listová. Je to vitamín ze skupiny vitamínů B (konkrétně B9) a těhotné ženy by rozhodně měly zvýšit její příjem. A to nejlépe už tři měsíce před otěhotněním. Takže mám zpoždění přesně čtyři a půl měsíce. Paráda.

V časných týdnech těhotenství se totiž tvoří mícha a mozek miminka, takže zrovna tento vitamín, který pozitivně ovlivňuje především vývoj nervové soustavy, mu přijde vhod. Hned na druhý den jsem proto brzo ráno vyrazila do lékárny pro pořádnou zásobu listovky a ještě před lékárnicí jsem dvě tabletky slupla.

Uf, krize zažehnána.

Mám teď doma skoro půlroční holčičku a zatím to vypadá, že na ní tahle moje začátečnická chybka žádné následky nezanechala. Takže pokud jste, tak jako jsem byla já, v prvních týdnech těhotenství a o kyselině listové teď čtete prvně, tak buďte v klidu a normálně si ji objednejte bez stresů.

V kterých potravinách je?

Dobrá zpráva totiž je, že se kyselina listová vyskytuje běžně v naší stravě. Hlavně teda v listech (ledový salát, hlávkový salát, kapusta, zelí, špenát), ale pak taky i v ostatní zelenině (rajčata, okurky, brokolice, květák…) a běžném ovoci (banány, pomeranče, jahody, maliny). A dokonce i v obilovinách, v některých mléčných výrobcích a ořeších nebo třeba ve vnitřnostech.

Špatná zpráva je ta, že tepelná úprava tento vitamín ničí a taky jeho vstřebatelnost z přirozené stravy je daleko nižší, než pokud jej přijímáme v potravinových doplňcích. Takže i když to naše maminky a babičky zvládly bez jakýchkoli suplementů (a musím neskromně říct, že já se nijak vadně ani opožděně necítím), tak jsem ráda, že já jsem měla možnost vývoj svého miminka touto cestou pozitivně ovlivnit.

Jakou kyselinu koupit?

Kyselinu listovou distribuuje kde kdo a myslím, že rozdíl mezi dvěma výrobky není možné v tomto případě zaregistrovat. Je to prostě pilulka, kterou spolknete a nic víc neřešíte.

Výběr listovky se proto nápadně podobá výběru knihy – všechno závisí na obalu. A nebo doufejte, že ve vaší lékárně mají jen jeden druh.

Tím se vyhnete nepopulárnímu rozhodovacímu procesu a nervy můžete šetřit třeba na šestinedělí.

Já jsem brala tuto od MedPharma a byla jsem nadmíru spokojena (tak, jak jen může člověk s kyselinou listovou být).

Doporučení ohledně dávkování jsou různá. Obecně platí, že těhotná by měla příjímat 400-800μg denně. Já jsem brala půl těhotenství 800μg (tedy dvě pilule) a potom jsem to snížila na 400μg. Předávkování prý nehrozí, nadbytečnou listovku vyčůráte.

Už jsem za půlkou, tak co teď?

Zhruba v půlce těhotenství jsem se začala zajímat, jaké další vitamíny pro těhotné ve druhém trimestru trh nabízí. Přece jenom, jak miminko rostlo, přemýšlela jsem stále víc, jestli má všechno, co potřebuje.

Po poradě s lékárnicí jsem vybrala Chytré miminko – komplex vitamínů pro 2. a 3. trimestr a k tomu rovnou i kapsle s DHA (omega-3 nenasycená mastná kyselina, kterou si tělo nedokáže samo vytvořit).

Chytré miminko obsahuje i kyselinu listovou, takže tu původní od MedPharma jsem přestala samostatně užívat (zbytek balení poputuje k první kamarádce, která bude v tom). Kromě listovky najdete v Chytrém miminku nějaká další béčka z B-komplexu, vitamín E a C a nebo třeba niacin (to je vlastně taky béčko), který je důležitý zejména proto, že poskytuje energii tkáním a je proto důležitý pro růst. Typově existuje zase hodně druhů vitamínových doplňků, které jsou Chytrému miminku podobné.

Chvíli jsem zkoušela v lékárně porovnávat jednotlivá složení, ale byla to ztráta času, protože ve výsledku je to plus mínus pořád to samé dokola. Pro Chytré miminko jsem se nakonec rozhodla kvůli tomu, že balení obsahuje i kapsle s DHA. Můj příjem mořských ryb určitě není dostačující a zrovna tato složka mi mezi všemi těmi vitamíny připadá dost důležitá. A spolknout kapsli bez chuti a zápachu je daleko pohodlnější, než do sebe po lžičkách lít rybí tuk.

Jedny z nejlepších vitamínů pro těhotné na trhy – velmi dobře se snáší i přes nevolnost narozdíl od Mamavitu, po kterém se člověk může i pozvracet. Opravdu velká spokojenost!

Andrea Charvátová, 2017-02-13

Kromě lékárny jsem ale poctivě celé těhotenství navštěvovala oddělení ovoce a zeleniny v supermarketech a utrácela jsem tam horentní sumy. Rozmazlovala jsem se u stánků s čerstvě vymačkanými ovocno-zeleninovými šťávami a v restauracích jsem si objednávala ty nejbizarnější saláty.

No co, člověk si to musí udělat hezký. A kdy jindy, když ne v těhotenství? Zkuste to taky.

Fígle na pohodový porod

Jak se blížil můj termín, zkoumala jsem, čím bych si zajistila ten nejhladší a nejúžasnější porod. Jestli na to třeba taky nejsou nějaké vitamíny, bylinky nebo doplňky. A jasně, že jsou.

Zhruba měsíc před porodem jsem začala popíjet čaj z maliníku. Ten by měl uvolňovat porodní cesty. Dřív s ním radši nezačínejte. Předčasný porod prý sice nehrozí, ale člověk nikdy neví. Je lepší to nepokoušet.

Spolu s čajem jsem taky začala jíst lněné semínko. To slibuje zvlhčení sliznic, kterými pak mimčo snadno proklouzne (to zní skvěle, že?) Nejdřív jsem ho zkoušela pokousat jen tak na sucho (každý den tři lžičky), ale to mě přestalo brzo bavit, takže jsem ho na deset minut namočila, rozmixovala s mlékem, banánem a skořicí a vyrobila jsem si tak parádní milkšejk.

Lněné semínko by se totiž mělo konzumovat v rozmělněné podobě. Neporušené by prošlo trávícím traktem skrz bez jakéhokoli efektu.

A aby toho nebylo málo, přidala jsem si k tomu na závěr ještě kapsle s pupalkovým olejem, které mají přispívat ke zkrácení děložního čípku. Ale to už jsou spíš takové babské rady, kterých najdete v chytrých knížkách a na internetu spoustu. Každý si může vybrat ty, které jsou mu sympatické. 

Vtip je v tom, že nikdo nikdy nezjistí, jestli fungují, protože, jak jistě každá víte, ten samý porod se nedá zažít dvakrát, a sice jednou s nimi a jednou bez nich. Ale určitě tím nic nezkazíte a určitě vám to ve velkém finále nepřihorší, takže do toho bez obav jděte stejně jako já.